Dette er en gammel klassiker jeg bakte mye før, men som nesten hadde gått i glemmeboken.
Den er kjempegod, smaker godt av sitron. Du kan også bruke den som dessert, server den da med litt krem til. Har du noen i familien som har cøliaki, er det bare å bytte ut hvetemelet med glutenfritt mel.
Feks Toro glutenfrie kakemiks fungerer utmerket. Morsomt å dra frem gamle kokebøker og utklipp igjen.
Sitronkake
Bunn
150 g margarin
1 dl melis
3 dl hvetemel
Fyll
4 egg
3 dl sukker
1 1/2 sitron
4 ss hvetemel
1 krm salt
1 ts bakepulver
Rør smør og sukker hvitt i maskin, tilsett melet og kjør til en deig.
Pakk deigen inn i plastfolie og la ligge kaldt i kjøleskapet ca 15 min
Varm ovn til 175 grader
Kle en liten langanne med bakepapir.
Trykk deigen ut i formen og forstek den 15 min.
I mellomtiden visp egg og sukker til luftig eggedosis.
Riv skallet av 1 sitron og press saften av 1 1/ 2 sitron. Blir ca 5-6 ss saft.
Bland sitron og skallet forsiktig i eggedosisen. Ha i mel og bakepulver. Rør om forsiktig.
Hell fyllet i formen og stek videre i ca 20 min.
La avkjøles helt og skjær den i ruter. Sikt melis over før servering.





RSS Feed
